Google Penalty ir MOZ įrankio Spam Score

Straipsnį parengė Lina Joana Liukomaitė


Kas ieško – tas randa, kas žino KAIP kas ieško – tas atsiranda pirmame paieškos rezultatų puslapyje

Visi SEO specialistai ir profanai neriasi iš kailio, kad tik išliktų pirmajame Google.lt paieškos rezultatų puslapyje. Kaip žinia, sklando juokai: „Jei nori paslėpti lavoną, kad jo niekas nerastų – palik jį antrajame Google paieškos rezultatų puslapyje“. Neva ten niekas neieško. Pastebėjau, jog vyresnio amžiaus paieškos sistemų naudotojai dažniau žvilgteli į tolimesnius rezultatų puslapius: „Juk ten yra daugiau atsakymų“, o jauni ieškotojai nesivargina keliauti giliau, jie veikiau išbando dar ir dar vieną raktažodį arba nelogiškai ilgą jų kombinaciją ir paprastai, netgi nelogiškos raktažodžių kombinacijos, padeda gauti atsakymus. Na, kas kaip moka, tas taip ir ieško. O kol Google naudotojai ieško, SEO specialistų globojami puslapiai „stumdosi“ SERP pozicijose, pretenduodami tiksliausiai atsakyti į Google naudotojo užduotą klausimą ir Google „konkurse“ užimti #1-ąją vietą.

Meilėje ir kare visos priemonės tinkamos – optimizacijoje ne

SEO pasaulyje, kaip ir rimtuose detektyviniuose filmuose ar vesternuose, būna blogiukai ir būna... gėriukai. Blogiečiams atstovauja raiteliai juodomis skrybėlėmis, kurie rizikuoja ir savo tikslams pasiekti imasi metodų, kurie prieštarauja Google taisyklėms ir politikai (angl. Black-Hat SEO). Teigiami personažai orientuojasi į Google ieškotojo poreikių patenkinimą laikydamiesi Google taisyklių (angl. White-Hat SEO). Daug įvairių metodų: vieni SEO veikėjai pasirenka dėvėti juodą arba baltą skrybėlę, o kiti skiedžia ir maišo kol tampa pilki ir drungni. Kiek istorijų tiek ir moralų, neabejotina tik viena - juodųjų SEO raitelių butaforinės sėkmės laikas senka, anksčiau ar vėliau Google aptinka ir supranta, jog „Black-Hat SEO“ pateikiamas auksas tėra papjė mašė.

MOZ įrankis tarp žemės ir dangaus, tarp SEO specialistų ir Google

2015 metų kovo mėnesį MOZ įrankis buvo papildytas „Spam Score“ skaičiuokle, kuri turėtų padėti SEO darbuose. Ištisus metus, prieš patobulinant MOZ įrankį, MOZ komanda su Dr. Matt Peters priešakyje nagrinėjo daugybę potencialių veiksnių, kurie prognozavo, kad Google‘as gali svetainę nubausti arba apskritai uždrausti. MOZ komandos tyrinėjimai buvo vaisingi, buvo pastebėtas stiprus koreliacinis ryšys tarp 17-os unikalių veiksnių ir Google bausmių. MOZ komanda potencialiai grėsmingus veiksnius, prognozuojant tikimybę būti nubaustam Google, pavadino - „Spam Flags“ ir pavertė juos rezultatu – „Spam Score“. Pastebėtos koreliacijos parodė, kad nė vienas potencialiai grėsmingas veiksnys nebuvo labiau lemiantis Google bausmę nei kiti veiksniai. Stiprią koreliaciją turėjo potencialiai grėsmingų veiksnių kiekis – visos Google nubaustos ar uždraustos svetainės turėjo nemažą bagažą grėsmingų veiksnių (MOZ „Spam Flags“). 

17 Spam Flags

  1. Žemas MozTrust ar MozRank balas, svetainės nuoroda yra nepatikima.
  2. Nedidelė šaltinių, nurodančių į Jūsų domeną, įvairovė.
  3. Pagal MOZ rodiklius neproporcingas domeno autoritetą atiduodančių ir neatiduodančių nuorodų kiekis („dofollow“ ir „nofollow“). 
  4. Negausus svetainės turinys.
  5. Didelis išorinių nuorodų skaičius.
  6. Svetainės turinyje neproporcingai daug aktyvių tekstinių nuorodų.
  7. Nėra kontaktinės informacijos: el. pašto ar nuorodų į profilį socialiniuose tinkluose.
  8. Subdomenas yra sukurtas kaip pagrindinio domeno (angl. akronimas – TLD - top level domain) pratęsimas, kuris kartais tarnauja kaip šlamštinių („spam“) nuorodų šaltinis.
  9. Domeno vardas sudarytas iš skaičių.
  10. Didelė svetainė turinti neproporcingai mažai į ją nukreipiančių šaltinių.
  11. Pagal MOZ rodiklius neproporcingas subdomeno autoritetą atiduodančių ir neatiduodančių nuorodų kiekis („dofollow“ ir „nofollow“ nuorodos). 
  12. Neproporcingai mažas kiekis tekstinių nuorodų su „brand‘ą“ (prekės ženklą, pavadinimą) nurodančiu anchor tekstu.
  13. Neproporcingai didelis matomo teksto kiekis lyginant su HTML, JavaScript ir t.t.
  14. Google voriukų ant subdomeno nuskaityti puslapiai turi neproporcingai mažai vidinių nuorodų. 
  15. Išorinių nuorodų gausa navigacijoje: šoninėse panelėse („Sidebars“) ir apatinėse svetainės eilulėse („Footer“).
  16. Svetainėje mažai puslapių.
  17. Domeno pavadinime panaudota daugiau simbolių nei įprasta vidutiniškai
    MOZ įrankyje taip pat yra galimybė eksportuoti išsižadėjimo failą („disavow file“), kuris yra suderinamas su Google žiniatinklio valdytojo įrankiu - WebMaster. 
    Disavowing atvejo tyrimas plačiau: http://cyrusshepard.com/google-disavow-caution/
Egzistuoja baltas melas, juodas melas ir statistika  

Žmonės dažnai yra skeptiški, jie linkę kvestionuoti ir nori žinoti, kad teiginiai yra tikri faktai, o ne hipotezės, kurios tik įtikinamai pateikiamos. Paprastai išgirdę, kad kažkoks teiginys pagrindžiamas statistika, toliau tikime viskuo ką išgirstame. Taigi žodis statistika yra galingas argumentavimo ginklas. Štai trupinėlis MOZ įrankio statistikos:
16 % interneto svetainių, pagal MOZ įrankio kriterijus („spam flags“), surinkusių 6 grėsmingus Spam Score balus buvo nubaustos Google. Spam Score balas, rodantis potencialumą būti nubaustam Google, tik MOZ įrankio sugalvotas potencialios grėsmės įvertinimas, tačiau 16 % tokių svetainių visgi buvo nubaustos, o kiti 84 %, tikėtina jog sulauks Google dėmesio kiek vėliau.

Kokios dar priežastys gali užrūstinti Google algoritmus?

Google vykdo bekompromisę misiją: atrinkti ir suteikti savo vartotojams prieigą prie tikslios informacijos, unikalaus turinio ir geriausių rašytojų. Todėl Google nuolat konfigūruoja pagrindines kintamųjų kriterijų vertybes ir tobulina algoritmus, kurie dieną naktį indeksuoja ir atrinkinėja geriausią turinį. Google nuolat tobulina sistemą, kad jo realusis rezultatas sutaptų su siekiamuoju. Vienas Google težino, kokie veiksniai yra lemiantys jo neigiamą dėmesį. Tikėtina, jog nėra vieno lemiančio veiksnio, o lašas po lašo tą akmenį pratašo ir prisiprašo Google bausmės. Aptarėme MOZ komandos tyrimų rezultatų vaisius – “Spam Flags”. Štai dar keletas veiksmų ir reiškinių, kurie nepatinka Google:

  • Nuorodų pirkimas;
  • Piktnaudžiavimas nuorodų mainais („reciprocal links“);
  • Kopijuotas, pavogtas, neunikalus turinys;
  • Neprotingas H1 žymų kiekis;
  • Nerandami Jūsų svetainės puslapiai („404: File Not Found“);
  • Į Jūsų svetainę vedančios nuorodos iš kitų šalių, kitų kalbų svetainių;
  • Tekstai kimšte prikimšti raktažodžiais;
  • Piktnaudžiavimas „sitewide“ nuorodomis svetainės „footer“ dalyje;
  • Dingusi svetainės išsidėstymo („sitemap“) informacija;
  • Paslėptos nuorodos ar tekstas. Bet kas, kas yra svetainėje, turi būti naudinga jos lankytojui. Viskas kas yra paslėpta – atrodo įtartinai. Patarimas tiems kurie, tyčia ar netyčia, vienaip ar kitaip, yra susidūrę su tekstu, kurio spalva yra tokia pati, kaip fono – tokie dalykai Google‘ui atrodo įtartini ir gali padaryti neigiamą įtaką Jūsų pozicijoms. Atrodo logiška ir žinoma, tačiau...

Praktinis pavyzdys. Taip puslapį mato svetainės lankytojai.

O štai šitaip jį mato Google voriukai, nuo kurių nieko nepaslėpsime, o ypač baltame fone rašydami baltomis raidėmis. 

Įdomu ar šis pranašingas vėjas žino, kad jis yra kamikadzė (神風)?

  • Lankytojams nenaudingos iš Jūsų svetainės išeinančios NEVEIKIANČIOS nuorodos;
  • Neveikianti svetainė;
  • Raktažodiniai domenų pavadinimai, nes jie nulemtų per dažną vienodo anchor teksto pasikartojimą;
  • Nuomojamos nuorodos;
  • Piktnaudžiavimas įeinančiomis nuorodomis blog‘uose;
  • Svetainė užpildyta partnerių nuorodomis. Kai kurie nuorodas į partnerius mėgina užmaskuoti darydami nukreipimus („redirects“), tačiau Google – sena žuvis, kuri neprarija šio masalo;
  • Site-wide nuorodos, Google nuolat jas tikrina ir ieško nenatūralių atvejų. Klasikinis pavyzdys: svetainės kūrėjai jos apačioje („footer“ dalyje) įsideda savo nuorodą. Kai kurie šaltiniai rekomenduoja tokioms nuorodoms ne tik uždėti „nofollow“ žymą, bet net ir visiškai jas pašalinti;
  • Piktnaudžiavimas raktažodžiais „meta title‘uose“;
  • Lėtai užsikraunantys puslapiai;
  • Piktnaudžiavimas forumų komentarais (ir kai komentuojate Jūs ir kai kiti komentuoja Jūsų svetainėje ir palieka aktyvias, reklamines nuorodas);
  • Nulaužtas turinys („hacked content“). Jei Jūsų svetainė buvo nulaužta, Google ją greitai pašalins iš SERP. Tokiu atveju privalote reaguoti operatyviai ir atkurti svetainę iš atsarginės jos kopijos;
  • Nenatūraliai greitai gautas didelis nuorodų kiekis („link building“);
  • Piktnaudžiavimas /robots.txt failu taip pat gali tapti Google bausmės priežastimi. Robots.txt failas yra skirtas nurodyti paieškos sistemoms kaip elgtis su Jūsų svetaine, tačiau perdėtas blokavimas gali susilaukti Google rūstybės;
  • Bendradarbiavimas (link mainai) su įtartinomis, prasto, nelegalaus turinio, kenkėjiškomis svetainėmis, kurių veikla yra neetiška ir prieštarauja teisinėms taisyklėms;
  • Piktnaudžiavimas vieno puslapio („landing page“) svetainėmis dėl geresnių pozicijų SERP. Google užfiksavo verslininkų mėginimų įdarbinti keletą vieno puslapio svetainių ant vieno ir to paties raktažodžio bei susieti tas svetaines nuorodomis – neišdekė;
  • Reklaminių nuorodų pardavimas SEO tikslams;
  • Google paprastai gali aptikti galiojantį ryšį tarp mobilios ir pilnos svetainės versijos bei jį pateikti ieškotojui. Tačiau jei svetainė yra prastai suprojektuota Google gali suklysti. Įsitikinkite, kad mobili svetainės versija yra siunčiama į įrenginius, kuriuose nustatytas mobilus „user agent“;
  • Reklama internetinėje svetainėje neturėtų groti pirmuoju smuiku.
Google Penalty simptomai

Kada gi galime diagnozuoti, jog Jūsų svetainę nubaudė Google?

  • Kai krinta ne tik pozicijos, bet ir SERP‘e nebepateikiamas net ir Jūsų prekinis ženklas („brand“). Net jei Jūsų puslapiai ir nesivaržė dėl pozicijų pirmajame Google paieškos rezultatų puslapyje, Jūsų domeno vardas, prekinis ženklas turi būti randamas, jei ne – vadinasi Google‘ui krito į akis Jūsų piktavališki piktnaudžiavimai. 
  • Kai Jūsų svetainės puslapiai staiga, „be priežasties“ traukiasi iš pirmojo paieškos rezultatų puslapio į antrąjį, trečiąjį ir ritasi vis giliau.
  • Kai Jūsų svetainės PageRank mistiškai smunka iš garbingų 3 ar 4 balų į spurgos juodąją skylę – nulį, arba į varganą PR vienetą.
  • Kai ryte nubudę pamatote, kad visa Jūsų svetainė buvo pašalinta ne tik iš SERP, bet dar Google nepatingėjo ir ištrynė Jūsų svetainės puslapių tekstines versijas („cached“). Tokiu atveju neveiks nė tokia paieškos užklausa kaip „site:jusudomenovardas.lt“.
  • Na, o jeigu nudžiugote kažkur SERP gilumoje radę vieną iš savo vidinių puslapių – tai tik miražas. Jus nubaudė Google. Didelis nuostolis, tačiau iš kitos pusės, bus kuo pasigirti kai kuriuose draugų ratuose, juk ne kiekvieną iš mūsų Google nubaudžia asmeniškai.
Svetainės reabilitacija po Google Penalty

Galite išsižadėti Jūsų svetainei kenksmingų nuorodų bei prašyti Google, kad ignoruotų Jus varginančias ir bėdas keliančias nuorodas. Tačiau to negana, Google neišspręs Jūsų problemų, teks padirbėti ir pašalinti visas kenksmingas nuorodas. Jeigu Google Jūsų svetainę sučiupo nusikaltimo vietoje ir nubaudė vienomis iš savo rankų – galite pageidauti persvarstymo. Ir belieka laukti, kol visos kenksmingos nuorodos bus pašalintos ir kol Jūsų svetainė bus iš naujo suindeksuota. 
Pabaigai, kadangi esame tikri Lietuviai, galime pasidžiaugti, kad Google sukūrė „Spam Report“ formą, kurią šmaikščiai galime pavadinti „skundikų įrankiu“, kuris gerose rankose virsta Google pagalbininku.


Mieli SEO specialistai ir profanai, galvokite ne apie rezultatą, o apie procesą, kurį Google taip vertina ir apdovanoja: kurkite naudingą, unikalų turinį, planuokite savo svetainę taip, kad ji būtų patogi lankytojams ir prižiūrėkite, kad ji tinkamai veiktų. Pirmame paieškos rezultatų puslapyje ne Google‘o giminės ir draugai, o tie kurie sukuria lankytojui vertingiausią turinį ir pateikia tikslius užklausų atsakymus.