Kai darbe paklausė, kas galėtų mūsų tinklaraštyje skaitytojams plačiau pristatyti semantinę paiešką, – pradėjau įnirtingai mosikuoti rankomis ir sakyti, kad aš aš aš galiu. Aha, VALIO, kažkas susijusio ir su mano mokslais! Na, susiję tik tiek, kad puikiai žinojau, kas yra semantika. Taigi, stengiausi šiame straipsnyje perteikti semantinės paieškos esmę, kviečiu visus skaityti ir galbūt sužinot kai ką naujo.
Išaugę vartotojų poreikiai – „Google“ rūpestis
„Google“ kasmet stengiasi atrasti pačių geriausių būdų, kaip būtų galima pateikti vartotojams tai, ko jie ieško paieškos sistemoje. Dėl šios priežasties atsiranda vis daugiau pokyčių, kurie labiausiai pasijaučia SEO specialistams (nes jie turi išmanyti viską, kas susiję su jų specializacija). Tobulėjant technologijoms vartotojų poreikiai irgi išaugo, todėl tikrai galima pastebėti, kaip per kelis metus pasikeitė mūsų informacijos paieška. Žmonėms pasidarė aktualu susirasti reikalingą informaciją ne tik pagal atitinkamus raktažodžius, bet ir iš tos paieškos gauti kuo tikslesnius rezultatus.
Prieš dešimtmetį skeptikai sakė, kad semantinė paieška nebus sukurta, kadangi neįmanoma nuspėti tikslių vartotojo norų. Vis dėlto, jie klydo, kadangi paieškos sistemos taip ištobulino savo algoritmus, kad ganėtinai tiksliai gali nuspėti, ką gi žmogus turėjo omenyje vesdamas paieškoje tam tikrą informaciją. „Google“ paieškos sistema ne tik pateikia mums reikiamą informaciją pagal ieškomą raktažodį, bet ir supranta sinonimus.
Kas yra semantinė paieška?
Semantinės paieškos sąvoką galime suprasti labai paprastai. „Techopedia“ nurodo, kad semantinė paieška yra duomenų paieškos metodas, kuriuo siekiama rasti ne tik raktinius žodžius, bet ir nustatyti kontekstines reikšmes tų žodžių, kuriais vartotojas ieško tam tikros, tikslios informacijos. Tai reiškia, kad semantinei paieškai rūpi suprasti ko tiksliai ieško vartotojas ir jam tuos duomenis pateikti.
Nereikia būti filologu, kad suprastumėm, jog ne tik mūsų gimtojoje lietuvių kalboje, bet ir kitose pasaulio kalbose kai kurie žodžiai yra daugiareikšmiai. Tai reiškia, kad tas pats žodis gali turėti ne vieną reikšmę. Pavyzdžiui, žodis „kasa“ gali reikšti ir supintus plaukus, ir dėžę, skirtą pinigams laikyti, ir net pagrindinę virškinimo sistemos liauką. Taigi, įvedę į paiešką šį žodį, pamatytume daug rezultatų, ir ne tik tuos, kurie mums rūpi. Dažniausiai žmonės paieškoje ieško informacijos ne vienu žodžiu, o keliais, todėl vedant žodžių junginį, „Google“ yra lengviau nustatyti ir pateikti vartotojams tikslią informaciją, kurios jie nori. Tiesa, jei paieškoje naršote ne inkognito rėžime, „Google“, pateikdamas rezultatą Jūsų paieškai, gali remtis Jūsų naršymo istorija, lokacija ir pan. Būtent semantinės paieškos tikslas yra pagerinti paieškos tikslumą, kad vartotojas, įsivedęs tam tikrą frazę, gautų patį tiksliausią atsakymą.
Semantinės paieškos pavyzdžiai
Juk sakoma, kad geriausiai informacija įsisavinama per pavyzdžius. Todėl pateikiu keletą tokių, kad vizualiai matytumėte, kaip veikia semantinė paieška.
Jeigu paieškoje ieškote „Dalia“ be jokių kitų žodžių šalia, „Google“ gali pagalvoti, kad ieškote vardo reikšmės, dainos, grožio salono, o gal net informacijos apie Lietuvos prezidentę. Pasižiūrėję pirmą „Google“ paieškos puslapį matytume, kad Google visiškai nėra aišku ko tiksliai jūs ieškote.
„Google“ kaip patį pirmą pasirinkimą mums pateikia grožio saloną „Dalia“. Ir šis pateikimas yra itin prasmingas, kadangi šalia yra parodomos nuotraukos, kaip tas salonas atrodo, taip pat nurodomi kontaktiniai duomenys (adresas, telefono numeris) ir net darbo laikas. Vis dėlto, toliau matomi rezultatai yra puikus pavyzdys, kad savo paiešką turėčiau patikslinti, kadangi, kaip ir minėjau prieš tai, „Google“ nėra aišku ko tiksliai man reikia, jei mano ieškoma frazė ar pavienis raktažodis turi kelias reikšmes. Jeigu noriu pasižiūrėti su „dalia“ susijusias paieškas, aš tai galiu padaryti „Google“ puslapio pabaigoje arba paieškos laukelyje (jame pasiūlymai pateikiami pagal visų vartotojų, kada nors į „Google“ vestus žodžius ar frazes). Beje, ten pasirinkimo galimybės išties plačios:
Pateikti variantai mums leidžia patikslinti paiešką ir gauti tą informaciją, kurios ieškome.
- Užklausos ir rezultatai:
Ko užklausi, tą ir gausi. Jokios nereikalingos informacijos, viskas tiksliai ir greitai. Jeigu man rūpi televizijos bokšto aukštis, „Google“ jį ir pateikia. Beje, ar pastebėjote tokią mažą smulkmenėlę, kad aš nenurodžiau kurio televizijos bokšto aukštis mane domina? Tai mane labiausiai ir žavi. Juk „Google“ supranta, kad esu Lietuvoje, esu Vilniuje, todėl būtent artimiausio, man reikiamo televizijos bokšto rezultatus jis ir pateikia. N-U-O-S-T-A-B-U. Nes tai ir yra semantinė paieška – greitai gaunu tai, ko ieškau.
- Automatiškai ištaisytos rašybos klaidos:
„Google“ gali ištaisyti klaidas ir pateikti mums reikiamus rezultatus. Net jeigu ieškodama Vilniaus botanikos sodo netyčia suklydau, paieškos sistema tikrai nepasimetė, kadangi pateikė man tikslų variantą ir leido apsispręsti, gal visgi ne votanikos, o botanikos sodo man reikia. Tai ne vienintelis atvejis, kaip „Google“ mums gali pagelbėti. Tokia netyčinė klaida yra menkniekis, o šis „Google“ bajeriukas mums ypač praverčia tais atvejais, kai mes nežinome, kaip įvesti tam tikrą žodį / terminą / pavadinimą, bet norime gauti tikslią informaciją.
Semantinė paieška vs. Tradicinis raktinių žodžių paieškos modelis
Taigi, kuris laimėtojas: naujovė ar klasika? Vienareikšmiškai galima atsakyti, kad naujovė. Semantinė paieška laimi todėl, kad yra žymiai tikslesnė. Kuo tai pasitarnauja SEO specialistams ar rašytojams, kuriantiems turinį? Viskas paprasta, kadangi žmonės ieško informacijos tam tikrais raktažodžiais, vadinasi jie turi būti jūsų tekste. Kuo tikslesni raktažodžiai yra pavartoti tekste, tuo jie labiau atitinka užklausą ir tokiu būdu pritraukia daugiau lankytojų į jūsų svetainę. Norėdami, kad Jūsų svetainė taptų matoma didesniu kiekiu raktažodžių, jūs galite atsižvelgti į „Google“ siūlomas susijusias paieškas bei autocomplete pateikiamus paieškų variantus ir panaudoti ieškomus raktažodžius savo svetainėje. Aišku, visada geriausias būdas yra kreiptis į visa tai išmanančius SEO specialistus, tačiau jeigu norite tobulėti patys, o gal tiesiog pabandyti patikrinti, ar jūsų tekste esantys raktažodžiai turi paklausą, galite tai padaryti su puikiu įrankiu – „Raktinių žodžių planavimo priemone“, arba kitaip SEO pasaulyje žinomu „Google Keyword Planner Tool“.
Semantinė paieška pateikia vartotojui prasmingesnius ir tikslesnius paieškos rezultatus, kadangi remiasi ieškomos frazės kontekstu, turiniu ir pačios paieškos frazės samprata. Dėl šios priežasties orientuokitės į vartotoją ir daugiau dėmesio skirkite kokybiškam turiniui.
Kadangi semantinė paieška LAIMĖJO prieš tradicinę, norėdami daugiau sužinoti, kaip ją galima pritaikyti SEO, skaitykite tekstą apie SEO semantinės paieškos strategijas.
Naudoti šaltiniai:
https://www.searchenginejournal.com/seo-101-semantic-search-care/119760/
https://moz.com/blog/what-is-semantic-search
Nuotraukų kreditas: https://pixabay.com